Contents

Øyvinds utømmelig liste over inspirasjonskilder

Contents

Etter å ha jobbet noen år med tech har jeg vært innom mange måter å lære ting på. Her er noen av måtene jeg har lært ymse greier.

Video

Det jeg har lært mest av den siste tida er youtubere. Her er et utvalg:

  • Theo (YouTube) - Streamer og CEO i en startup (ping.gg), tidligere Twitch utvikler. Stor forkjemper for TypeScript, og at han også har skrevet mye Elixir gjør nok at jeg liker fyren godt. God til å forklare tankene sine, imo.
  • John Savill’s Technical Training (YouTube) - jobber for Microsoft, legende innen gratis opplæring til sertifisering, har også en strålende ukentlig oppdatering for hva som er nytt i Azure
  • Fireship (YouTube) - youtuber, selv om lyden er klippet slik at man mister pusten, så er innholdet veldig bra!
  • Nick Chapsas (YouTube) - youtuber, pene oppdateringer om .NET, mye rundt performance, og bli kjent med hvordan .NET funker litt lenger ned i stacken
  • Techno Tim (YouTube) - youtuber, med mye gøy rundt “homelab”, f.eks bruke kubernetes til masse
  • TechWorld with Nana (YouTube) - så masse når jeg skulle få økt kunnskapen rundt kubernetes, flott til å få en god oversikt over tech, gjerne i DevOps for meg.
  • Continuous Delivery (YouTube) - var skeptisk når jeg startet å se på han her fyren. Men er innhold med meget verdi her. Han har også gøye venner, som Martin Fowler - mer CI/CD blir det vel ikke.
  • Whiteboard Crypto (YouTube) - trengte å forstå litt crypto for en tid tilbake. Her fikk man det inn med teskje.
  • DevOps Toolkit (YouTube) - brukt til å forstå kubernetes, sette opp ting lokalt. Har også gøye tanker rundt DevOps-pipelines.
  • CodeOpinion (YouTube) - mange forklarende og gode videoer om mye greier rundt utvikling.
  • James Montemagno (YouTube) - jeg har kategorisert han som en Xamarin-person, som nå lager vidoer om MAUI. Flott og detaljert og mye info. Jobber hos Microsoft.
  • Spotify Engineering Culture part 1 (YouTube) part 1 detaljert part 2 (YouTube) part 2 detaljert
    • Når du hører om noen av disse buzz-wordene: “Spotify Model”, “Tribes”, “Squads”, “Chapter”, “Guild”, “Autonomous squads/teams”, etc. Disse videoene er en av grunnene til at organisasjoner hopper på disse buzzwordene. Men som folka i Crisp sa selv, dette var bare et “snapshot” av Spotify en gang i tiden, nå er det ikke sånn som vi beskriver i videoene.

Og når man har sett nok av videoene til disse kanalene vet YouTube-algoritmen at du fatter intersse for slike ting, og prøver å selge mer slikt innhold til deg. Og du er hooked, som meg, takk YouTube for blant annet Theo !